Norsktoppen 1987 - vinnermelodiene: "Eg ser." Sissel Kyrkjebø."

 "Eg ser" har tekst og melodi av Bjørn Eidsvåg, og ble gitt ut første gang i 1983. Den var et av sporene på hans album "Passe gal", som kom ut i 1983. Låta ble hans gjennombrudd, og fikk mye radiospilling. Men, den vant aldri Norsktoppen i hans versjon. Sissel Kyrkjebø måtte til. Hun hadde slått igjennom med dunder og brak som pauseartist i den internasjonale Grand Prix finalen som ble arrangert i Bergen i 1986. 

Hennes debutalbum "Sissel", kom ut i 1986, og ble Norges mest solgte plate til da. Albumet solgte i 360.000 eksemplarer, og lå på VG-lista i 21 uker, hvor av 11 uker på førsteplass. Albumet kom ut på plateselskapet NOAH, og Sissel Kyrkjebø vant prisen "Årets Spellemann- 1986." 

Hun hadde sin debut på førsteplass på Norsktoppen med "Kjærlighet" Nå tok hun sin andre seier for året med "Eg ser." Sissel Kyrkjebøs versjon av låte ble om mulig enda mer populær enn originalen med Bjørn Eidsvåg selv. Det skulle ta tid før låta gikk helt til topps på lista. "Eg ser" med Sissel Kyrkjebø kom inn på Norsktoppen 21. mars 1987, og gikk til topps 23. mai, i sin niende og siste uke på lista. I mellomtiden var Sissel Kyrkjebø igjen i platestudio, for å spille inn en svensk og en danskspråklig versjon av debutalbumet. "Eg ser" kom også ut på singelplate. Sissel Kyrkjebø var i gang med å spille inn to versjoner av sitt kommende julealbum "Glade Jul. " Hun spilte inn en svensk utgave, som fikk tittelen "Stilla natt." Også dette albumet skulle sette nye salgsrekorder. "Eg ser" er blitt en av Norges mest kjente sanger, og er spilt inn av flere artister. Bjørn Eidsvågs versjon fikk også økt oppmerksomhet i kjølvannet av Sissel Kyrkjebøs suksess. Du kan høre sangen her: "Eg ser."

Sissel Kyrkjebø hadde fem låter på Norsktoppen i 1987, du kan se lista nederst i dette innlegget: "SK-1987."







Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Norsktoppen 1986 - vinnermelodiene: "Chinatown." Creation.

Norsktoppen 1986 - Vinnermelodiene: "Waiting for the Morning." Bobbysocks.

Norsktoppen 1986 - årets første liste: "Å, Carola." Harry Halvsjuk & The Håpløse.