Norsktoppen 1984 - årets første liste: "Jeg gir meg aldri." Hanne Krogh.

Hanne Krogh var en gjenganger i Ønskekonserten, i NRKs underholdningsprogrammer på radio og TV,  på slaglistene og ikke minst, på Norsktoppen. Dessverre eksiterte ikke programmet i den første delen av hennes karriere. Da Norsktoppen kom å lufta i 1973, var Hanne Krogh på vei videre, og først i 1978 kom det ny musikk fra henne ut på plate. Men, fra da av var hun å finne på Norsktoppen. 
Under programmets første utgave fra 6. januar 1984, var "Jeg gir meg aldri" på Norsktoppen. Den hadde melodi av Pete Knutsen, og tekst av Arne Bendiksen, og var hentet fra albumet "Under samme sol", som kom ut i 1983 på Arne Bendiksens selskap, AB Records. Albumet var produsert av Ole Vidar Lien. Sangen kom inn på Norsktopplista 6. januar 1984, og lå inne i 5 uker. Sjetteplass ble beste resultat. (Det kom et album fra Hanne Krogh også i 1984, som var en nyutgivelse av et av hennes tidligere LP-plater, men med ny tittel. ) I 1984 var Hanne Krogh en av Norges representanter i sangkonkurransen "Knokke Cup" i Belgia, sammen med Trond Granlund og Susanne Fuhr. Knokke Cup ble kringkastet i flere radiostasjoner over hele Europa. Der traff Hanne Krogh en svensk artist som hun innledet et samarbeid med - Elisabeth Andreasson, og Bobbysocks ble en realitet. De erobret Europa og Norsktoppen  året etter, og skulle toppe lista i mange uker i årene som fulgte. I mellomtiden hadde Hanne Krogh to sanger på Norsktoppen i 1984. Du kan høre sangen her: "Jeg gir meg aldri". 

Hanne Kroghs øvrige sanger på Norsktoppen 1984:
"Når natten faller på." M & T: Gunnar Andersen. Antall uker på lista: 8. Beste resultat: 2. plass.



Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Norsktoppen 1986 - vinnermelodiene: "Chinatown." Creation.

Norsktoppen 1986 - Vinnermelodiene: "Waiting for the Morning." Bobbysocks.

Norsktoppen 1986 - årets første liste: "Å, Carola." Harry Halvsjuk & The Håpløse.