Norsktoppen 1981- vinnerlåtene: "9 til 5." Bente Lind.
Bente Lind var blitt 33 år, og gjorde comeback som voksen artist i en helt annen sjanger enn den hun hadde slått igjennom med som 16 åring da hun ble Norges første, profilerte, kvinnelige vokalist i rockesjangeren. Planene var store for en internasjonal lansering. Bente Lind vokste opp i Arendal, og bodde en tid i Finland. Hun var bosatt der da hun var på en kort visitt til Norge i 1964 og vant en talentkonkurranse. Høsten 1964 ble rockebandet The Lunicks hennes faste backinggruppe, og premien for seieren i konkurransen, var å spille inn en singelplate. Det gjorde hun sammen med The Lunicks. Plata ble produsert av Per Gunnar Jensen, som også satt i juryen for konkurransen. Singelen hadde låta "Goodbye, Jimmy, Goodbye" på a-siden. Den kom ut høsten 1964, og var en hyllest til Jim Reeves, som omkom i en flyulykke tidligere på året. Originalen var skrevet av Jackie Vaughn. På singelens b-side, var låta "You Cannot Hurt Me", med tekst og melodi av Tore Nordås. "Goodbye, Jimmy, Goodbye" ble en stor hit i hele Skandinavia, og Bente Lind spilte også inn en finskspråklig versjon av sangen, "Yksinen Oon". Suksessen gjorde produsent og manager Per Gunnar Jensen ivrig, og han tenkte stort. Nå skulle Bente Lind lanseres i USA. Singelen kom ut der, og ble også lansert via samlealbumet "Girls in Garage Band." Dette samlealbumet var en sjeldenhet, med norske, kvinnelige vokalister som hadde kastet seg på rockebølgen på tidlig 60-tall. Bente Lind ga ut flere singelplater, også noen kun beregnet på det svenske markedet. Hun ble også første norske kvinnelige artist på "Ti i skuddet". Der fikk hun fire uker på lista med låta "He is My Boy", med tekst og melodi av Tore Nordås. Det ble noen turneer og spillejobber, men den internasjonale suksessen ble ikke fulgt opp. Bente Lind fortsatte å synge, men på deltid. Hun stiftet familie og utdannet seg til sykepleier. Så fristet artistlivet på heltid igjen, og hun gjorde en musikalsk helomvending. På tidlig 80-tall ble var hun fast vokalist i danseband, likte å synge countrylåter, og ble på nytt lansert både i Sverige og Norge. Hun fikk kontrakt med Mariann Records, eid av den sagnomsuste svenske platemogulen Bert Karlsson. Med han på laget, var hun sikret en bred lansering i Skandinavia. I 1981 jobbet hun med sin første LP-plate, og som en smakebit, kom hennes norskspråklige versjon av Dolly Partons "Nine to Five." Gunnar Jørstad sto for den norske oversettelsen. Plata var produsert av svenske Torgny Söderberg, med eliten av svenske studiomusikere i stallen. I følge Norsktoppens reglement, måtte plata være utgitt av et norsk plateselskap for å kunne være med i vurderingen. Dette ordnet Bert Karlsson greit ved å opprette en norsk filial av Mariann Records. Dermed var Bente Linds plater plutselig kvalifisert til å være med på Norsktoppen. (Finn Kalvik gikk glipp av Norsktoppen, bl.a. med "Aldri i livet" fordi hans album med denne sangen på, var spilt inn i Sverige og gitt ut av Polar Records, som ikke hadde noen norsk representasjon.) Bert Karlsson innså at Norsktoppen var en verdifull lanseringskanal for hans nye stjerne, og han skulle å få rett. Bente Lind overtok "Norsktopptronen" etter Inger Lise Rypdal, og ble 80-tallets Norsktoppdronning. Hennes første låt på lista ble "9 til 5", som kom inn på en andreplass 11. september 1981. Uka etter fikk sangen nok poeng fra den utvalgte folkejuryen til å klatre helt til topps. Bente Lind fikk to uker på førsteplass, men det ble bare fire uker på lista totalt. Hun skulle snart revansjere den litt trege starten. Låtene fra debutalbumet hennes, som kom ut i 1982, skulle nærmest tapetsere Norsktoppen. De nærmeste årene skulle det bli mange førsteplasser, og om hun ikke vant, så hadde Bente Lind nesten alltid en låt inne på lista. Hun beviste at tiden for norskspråklige versjoner av utenlandske hits langt fra var over. Du kan høre sangen her: "9 til 5." Bente Lind hadde ikke med flere sanger på Norsktoppen i 1981.
Kommentarer
Legg inn en kommentar