Norsktoppen 1977 - vinnermelodiene: "Norsktoppen." Inger Lise & Stein.

Den internasjonale Grand Prix finalen i 1977 ble avholdt i London, og er av mange eksperter på feltet ansett for å være en svært god utgave med høyt nivå på bidragene. Sendingen var fremragende produsert av BBC. Året markerte samtidig slutten for britenes "storhetstid" i Eurovision Song Contest. Storbritannia hadde deltatt siden 1957, og var lenge den "evige toer." De vant for første gang i 1967, etter å ha blitt nummer to hele fem ganger. Status pr. 1977, etter 20 deltagelser: Tre ganger førsteplass, ti andreplasser og en tredjeplass. Kun en gang hadde britene vært utenfor topp fire. Som regel stilte britene med store stjerner, noe som trakk seere og skapte blest om konkurransen. (Blant artistene som hadde deltatt så langt, var Mat Monro, Cliff Richard, Sandie Shaw, Lulu, Mary Hopkin, The New Seekers, The Shadows og vinneren fra året før, Brotherhood of Man.) De andre landene skjerpet seg og fikk sine kjente artister til å stille opp. Men for britene ble det stadig vanskeligere å få kjente artister til å være med. 1977 ble siste året på svært lang tid at en etablert artist som var kjent over hele Europa, stilte opp. Lynsey De Paul hadde flere store hits på opuslisten, og stilte opp for Storbritannia i duett med Mike Moran. "Rock Bottom" her bidraget, og kom på andreplass. Den norske juryen hadde britene på en fjerdeplass. 

Den internasjonale Grand Prix finalen 1977 skulle prege Norsktoppen fremover. Det norske bidraget, "Casanova", sunget av Anita Skorgan, hadde vunnet Norsktoppen tidligere på året, og melodien ble historisk som den  første, norske Grand Prix sangen som gikk til topps på lista. Den norske versjonen av "Rock Bottom" ble først ut på Norsktoppen blant coverversjonene. Sangen hadde melodi og tekst av Lynsey de Paul og Mike Moran, mens Arve Sigvaldsen skrev ny, norsk tekst. Den skrev han rett og slett som en hyllest til "Norsktoppen", der Inger Lise og Stein dominerte i toppen fra starten i 1973. "Rock Bottom" ble en hit i Norge, og klatret til en sjuendeplass på VG-lista. Inger Lise og Steins versjon kom først ut på singelplate, med Paul Ankas "I Don't Like to Sleep Alone" på B-siden. "Norsktoppen" var også åpningssporet på det første av to album i Treff-serien, som kom i 1977. "Norsktoppen" begeistret lytterjuryen, som ga poeng nok til at Inger Lise & Stein gikk helt til topps på lista de sang om 27 mai 1977. Det ble to uker på topp, og fem uker på lista totalt. 

Tilbake til komponisten bak sangen, Lynsey de Paul. Hun var en pioner innen britisk popmusikk, og ble den første kvinnelige artisten som klarte å gå til topps på britiske hitlister med en sang hun hadde skrevet og fremførte selv. Sangen var "Sugar Me" og året var 1970. Sangen var en ironisk betraktning på hvordan unge kvinnelige vokalister ble sett på som dumme bimboer av en mannsdominert platebransje. (Det virket ikke som om særlig mange av disse mennene skjønte sparket som var rettet mot dem.) Lynsey de Paul banet vei for andre kvinnelige artister i Storbritannia som ville fremføre eget materiale, Platebransjen var mannsdominert, og Lynsey de Paul fikk merke at det slett ikke var selvsagt å ha en artistkarriere og samtidig være låtskriver. Hun var blond, ung og vakker, og hennes talent ble derfor, nærmest selvsagt, undervurdert av menn i platebransjen. De ville helst at hun skulle være en blond, vakker syngedame som solgte plater fordi hun tok seg godt ut på platecover og i TV-ruta. Men Lynsey de Paul sto på sitt, jobbet hardt, og ble omsider tatt på alvor. Hun vant den prestisjefule "Ivor Novello- Award" to ganger. Denne prisen deles ut av bransjen selv, og har derfor stor prestisje. Hun var aktiv i studio som solist og korist og skrev sanger. Hun hadde 14 låter hun hadde skrevet for andre artister blant topp ti på britiske hitlister i perioden fra 1972 til 1977. I tillegg skrev hun reklamejingler og kjenningsmelodier til britiske radio og TV- program. Lynsey de Paul tjente så godt på sangene sine, at hun kunne kjøpe et herskapshus på Hampsted Heath i London, der hun bodde til hun døde brått, 1.oktober oktober 2014, bare 66 år gammel. 

Den norske versjonen av Lynsey de Paul og Mike Morans "Rock Bottom", er i ettertid blitt en av de mest spilte låtene til Inger Lise og Stein som duo. Begge var travle på hver sin kant, men ble "forenet" på Treff platene. I 1977 kom det to utgaver av plateserien. Inger Lise Rypdal ga i tillegg ut albumet "Tider kommer, tider går", og flere av melodiene herfra skulle gjøre det bra på Norsktoppen. I tillegg ga hun ut tre singelplater, to i Norge og en beregnet på det svenske markedet. Stein Ingebrigtsen var også aktiv i platestudio, og i 1977 ga han ut albumet "Soloppgang." Flere sanger fra dette albumet kom også på Norsktoppen i 1977 og 1978. I tillegg kom det to singelplater fra Stein Ingebrigtsen,  hvorav duetten med Inger Lise var en. Singelplaten med "Norsktoppen" kom ut på platemerket Talent Du kan høre sangen her: "Norsktoppen." Du kan lese mer om "Rock Bottom" her: "ESC 1977."

Inger Lise Rypdals øvrige sanger på Norsktoppen 1977:

"Som i en gammel Hollywoodfilm". M & T: Benny Borg. Antall uker på lista: 2. Beste resultat: 3.plass.

"Ego". M: Torbjørn Daleng. Tekst: M. Åmås. Antall uker på lista: 8. Beste resultat: 3.plass.

"Gråt ikke mer, Argentina." ("Don't Cry for Me, Argentina.") M & T: Andrew Lloyd-Webber/Tim Rice. Norsk tekst: August Mauritzen. Antall uker på lista: 8. Beste resultat: 2.plass - fem uker  på rad.

Stein Ingebrigtsens øvrige sanger på Norsktoppen 1977:

"En flettet kobbertråd."  M: Benny Borg. T: Helge Keilen. Antall uker på lista: 2. Beste resultat: 9.plass.

"Rock n' Roll Marionett." ("Rock n'Roll Marionette.") M & T: Jim Hamilton. Norsk tekst: Philip Kruse. Antall uker på lista:  5. (1977.) 3. (1978.)  Beste resultat: 1.plass. 



Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Norsktoppen 1986 - vinnermelodiene: "Chinatown." Creation.

Norsktoppen 1986 - Vinnermelodiene: "Waiting for the Morning." Bobbysocks.

Norsktoppen 1986 - årets første liste: "Å, Carola." Harry Halvsjuk & The Håpløse.